unesco-world-heritages.reismee.nl

Wijzigingen lijst World Heritages 2021

Er is de laatste twee jaar niet vergaderd en gestemd over de aanvulling (of de correctie) van de lijst met werelderfgoed van UNESCO. Dat had (en heeft) te maken met de Covid-19-pandemie. Nu (juli 2021) vindt in China een online meeting plaats waar beslissingen worden genomen over dingen die al lang op de nominatie staan om toegevoegd te worden, of die moeten vervallen of in de gevarenzone verkeren,

Over de Great Barrier Reef is gestemd en dat komt nog niet op de lijst van bedreigde heritages.

Liverpool Maritime and Mercantile City is vervallen als werelderfgoed (teveel moderne bebouwing toegevoegd).

En in Nederland hebben we er De Kolonieen van Weldadigheid bij gekregen en is de Stellling van Amsterdam aangevuld met de Waterlinie.

Toegevoegd zijn ook de portieken van Bologna (Italië), het centrum van Ljubljana (Slovenië) en de Franse stad Nice als overwinterplek.

marjoleine beers

Inderdaad Alie, ik heb het gelezen van Liverpool...
En laten ze maar uitkijken bij Stonehenge. Wonderlijk dat mensen historische en belangrijke plekken kunnen "vervuilen"
Wel gaaf van onze Koloniën en de Waterlinie. Op regionaal nieuws hadden we al gehoord dat ze met spanning uitkeken.

Marie Therese

Heel mooi dat dit nu op de Unesco lijst staat. Trekt ook weer reislustigen. En niet alleen uit ons land. Zelf moet ik ook gaan kijken, lijkt me interessant.