unesco-world-heritages.reismee.nl

Zweden: Laponia gebied

De poolcirkelregio van Noord-Zweden is het woongebied van de Sami, ook wel bekend onder de naam Lappen. Het is het grootste gebied ter wereld (en een van de laatste) met een voorouderlijke manier van leven op basis van de seizoensgebonden verplaatsing van vee. Elke zomer leiden de Sami hun zeer grote kuddes rendieren in de richting van de bergen door een natuurlandschap. Dit landschap wordt vandaag de dag bedreigd door de komst van motorvoertuigen. Het Laponia gebied getuigt van historische en altijd doorgaande geologische processen, te zien in de gletsjermorenen en veranderende waterlopen. Ook Noorwegen en Finland sluiten aan op dit gebied en de Sami zijn regelmatig grensoverschrijdend bezig. Officieel hoort het werelderfgoed bij Zweden

Reacties

Reacties

Wendy Storey

Ik had niets te doen en zat zo'n beetje op mijn computer te rommelen. Ik klikte op jullie unesco website met reizen en heb jullie leuke foto's en verhalen gelezen.

Toen kwam ik op je jaarboeken terecht. Wat maak je die ontzettend mooi! Ik kan zien dat je het leuk vindt om ze te maken. Zag de molens en allerlei andere mooie plaatjes uit Nederland. Kwam natuurlijk ook wat foto's tegen van mijn ouders en de pagina van mijn moeder. Heb even een traantje weggepinkt.

Hopelijk gaat alles goed met jullie, en blijven jullie veilig binnen of op afstand. Hier mogen we de straat niet meer op en we kunnen de supermarkt alleen in met mondkapje (die nergens te krijgen zijn), staat een politie agent bij de ingang en je komt er echt niet in zonder! Gelukkig kan ik boodschappen online bestellen. Heb al 4 weken geen ziel gezien behalve Mark.

Nou blijf mooie fotoboeken maken ik kijk er met plezier naar. Krijg soms zelfs een beetje heimwee naar Nederland met al die Nederlandse kiekjes! Dat duurt dan gelukkig niet lang hoor want ik heb het hier heerlijk naar mijn zin.

Groetjes uit Austin.
Liefs Wendy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!